Goedgekeurd!!

Het is vroeg dag maandag. Om zeven uur gaan we het water uit, want onze werf is aan tij gebonden. Het schip wordt schoongespoten en Frans is al druk in de weer met het grijs van  de kop en kont verven. Ik zet de kaal gemaakte plekken in de menie en zo is het een vruchtbare dag.

Talisman naar de werf.

We zijn bijna drie weken in onze thuishaven en er is veel gebeurd. Bezoek van de kinderen en kleinkinderen, naar de kapper en de huisarts en al van die dingen die “even” moeten gebeuren. De agenda loopt niet vol, maar rent vol. We zijn wezen hopplukken, want vroeger was Altena het eiland van de hop en de brouwerijtjes. Tegenwoordig is er een groep enthousiastelingen die dit weer terugbrengen op het eiland van Altena. Al een aantal jaren helpen we met hopplukken en daar we iets eerder terug waren hebben we maar weer meegedaan. Vroeg in de morgen wordt de hop geoogst en dan gaat het los met een aantal vrijwilligers die de hopbellen van de ranken plukken. Deze keer was er een amateur brouwer aanwezig die het brouwen liet zien.  In de middag ging de geplukte hop naar de brouwerij om het bier te maken.

Dankzij het knopje eerder thuis.

Het is een leuke dag geweest bij het Hertog Reinout gemaal. De stoommachine werkte en daardoor kon het gemaal malen. Voor de kant, aan de andere kant van het steiger waar wij liggen, is de ketel van de stoomboot ook opgestookt en worden er rondvaartjes gemaakt. Wij krijgen aan de achterkant van het gemaal, onder een mooie tent een plek in de schaduw. Fijn met de blote voetjes in het gras, uitzicht op de landerijen en de koetjes en met livemuziek. Een gezellige man zong allerlei liedjes, van Johnny Cash, John Denver tot Wim Zonneveld en vele anderen. Het publiek was gezellig en geïnteresseerd. Al met al een topdag.

Op de Randmeren

Het is een goede beslissing geweest om het weekeind in Ossenzijl te blijven. Maandagochtend bijtijds maken we los en varen door de Kalenbergergracht. Heerlijk rustig en zo de tijd om te genieten en komen niet in de problemen door talloze kleine vaartuigen. Even boodschappen halen in Blokzijl en het museum bekijken. Door maar weer en we gaan op het Zwarte Water op de spudpaal liggen bij het Vogeleiland. We krijgen als cadeau een mooie zonsondergang en een concert van vogelgeluiden. De volgende dag lijkt het ons leuk om naar Elburg te gaan. Frans belt met de havenmeester, maar wat een pech, komend weekeind zijn de Botterdagen en de haven loopt vol met Botters. Buiten Elburg kunnen we de spudpaal laten zakken en we gooien de kano het water in en kanoën door het havenkanaal naar de oude haven. We mogen in een hoekje vastmaken en gaan het stadje bekijken. Wat is het hier leuk. Bij de Botterwerf kijken we rond en spreken met een vrijwilliger, een aardige man en een leuk contact is gelegd. Nog een ijsje om energie op te doen om door de hitte terug te kanoën naar de Talisman. Woon je in de buurt het is een aanrader om het weekeind naar Elburg te gaan.

Leeuwarden naar Ossenzijl.

Op het Sneekermeer zijn we op de achterste spudpaal gaan liggen en terwijl we genieten van een kopje thee (zeg maar gerust een emmer, haha) kijken we om ons heen en hebben commentaar op de langsvarende bootjes. De een is heel mooi en de ander minder, maar iedereen heeft plezier. Frans bekijkt de kaart nog eens en ontdekt dat we via Ossenzijl kunnen varen. Eerder toen we hier waren kon dat niet, omdat er een brug gestremd was. Nu is die stremming opgeheven en kunnen we via die route. Met onze Zuidspringer (zeeschouw die we gehad hebben) zijn we hier langs geweest, maar voor de Talisman is het nieuw vaarwater. De spudpaal gaat omhoog en wij varen richting het zilveren water aan de horizon. De regen komt regelmatig met bakken uit de hemel en dan schijnt de zon weer vrolijk. Volgens mij zitten mijn moeder en die van Frans samen op een wolk en gaan eens flink soppen. Als jij nu een puts water over ons wolkje gooit dan veeg ik hem schoon, : zegt mijn mam. Het gevolg is dan zo’n plensbui die wij krijgen.

Friesland.

Het is duidelijk, de Wadden zijn helaas niet voor ons weggelegd dit jaar. Volgens Windfinder komt er een 5 of 6 beaufort en dat is te gek. We kunnen niet op één dag over vier lange wantijen heen. We besluiten dan ook binnendoor te gaan. Ondanks het mindere weer hebben we genoten op het Lauwersmeer. De weidsheid, de stilte en vooral niet vergeten de donkerte. Het Lauwersmeer is officieel een Dark Sky Park. Het betekent dat dit Nationaal park heel donker is en je veel sterren kunt zien. Jammer, maar bij ons is het bewolkt. Wel donker, maar weinig of geen sterren te zien.

Stropersgat.

Maandag zijn we om 14.00 uur door de zeesluis van Leer geschut. Verscheidene schepen varen naar Weener waar het volgend weekeind een Treffen van Schiffe is. Wij vinden het zo wel goed en gaan de Eems verder af varen richting de Waddenzee.  Fijn om op ruim water te komen. Er is van alles te zien, zoals leuke dorpjes flora en fauna, maar ook het Emssperrwerk. Deze waterdoorlaadbare barrière kan gesloten worden als er een schip van Papenburg naar zee moet. Jullie weten nog wel van die grote werf aan de Eems die giga passagiersschepen bouwt. Als er een schip gaat vertrekken doen ze de “stuw” dicht als het hoogwater is. Het water stuwt op en er staat genoeg water om het schip te laten passeren. Wel moeten ze de stuw dan natuurlijk weer openen en het schip spoelt met het water richting zee.

LEER, LEER en LEER

Alles gaat voorbij, zo ook ons weekeind in Leer. Het is en blijft een prachtige plek met fijne mensen. We hebben leuke contacten gehad met schippers, maar ook en vooral met de mensen die het evenement bezochten. Zaterdag was een beetje sneu, want in de middag kwamen hevige regenbuien met onweer over Leer heen. Gelukkig was het tussendoor droog, maar voor iedereen die van alles heeft georganiseerd blijft het sneu. Vandaag is alles goedgemaakt met prachtig weer en vrolijke bezoekers.

Van Elsfleth naar Leer.

Het is zo leuk om na al de kanalen op getijdewater te varen. We vertrekken uit Elsfleth als het nog laag water is, om zo met de vloed naar Oldenburg te spoelen.  Droogtes langs de kant en dat doet denken aan het Wad. Wie weet komen we daar ook nog, maar dat is van het weer en getij afhankelijk. Eerst maar naar Oldenburg, een levendige stad met terrassen langs de haven en een pop up tentoonstelling van het Stadsmuseum. Hier vandaan vertrekken onze vrienden naar Nederland met de trein, of toch niet… helaas klinkt het hetzelfde als bij Kirsten, de trein rijdt niet. Gelukkig rijdt er wel een bus naar Leer en daar kunnen ze overstappen op de bus naar Groningen, vanwaar de trein naar Rotterdam vertrekt.

Bremen.

We zijn in Bremen aangekomen en na wat heen en weer bellen hebben we een mooi plekje voor de stad weten te bemachtigen. Met drie man sterk stonden ze klaar om ons te ontvangen. We zijn direct gaan ontdekken, want het is toch alweer tien jaar geleden dat we hier waren. Leuke kleine straatjes met winkeltjes en restaurantjes. Natuurlijk ook de Bremer Stadsmuzikanten. (sprookje van Grimm) Deze konden we niet missen, want overal om je heen zag je ze boven op elkaar staan. Zelfs op het dak van het havenkantoor stonden ze licht te geven. De stad in de avond is trouwens ook een plaatje, de lichtjes fonkelen in het water. Frans en Ik gingen naar een museum in de Schnoor (dit is een oud gedeelte met die kleine straatjes) en dat museum bleek eerder een toneeluitvoering te zijn. We gingen door het hele pand en zo zagen we hoe het leven in die tijd was. Het speelde in 1646 en de mensen waren helemaal terug in die tijd (net als in Woerkum bij het levend museum in mei).

Talisman te daal richting Bremen…

Na een paar dagen in Minden zijn we weer met de trossen los. Over het aquaduct zijn we naar de kade gevaren en nu gaan we door de sluis afdalen naar de Weser. De Weser is voor ons ook onbekend vaarwater en het is lang spannend geweest of we dit konden doen. In Duitsland moet je overal een apart patent (vaarbewijs) voor hebben en Frans heeft een Rijnpatent tot Mainz en een groot vaarbewijs. Ik heb een groot vaarbewijs en van ons bezoek ,Audrey en Dirk, heeft Dirk patent tot Bazel.