Het leven aan boord.

Gepubliceerd op 27 juli 2022 om 22:21

Op zondag maken we een wandelingetje door Evry en komen langs een pagode. Het blijkt de grootste Vietnamese pagode in Europa te zijn. Met een mondkapje op mogen we naar binnen. Wel schoenen uit natuurlijk en dan kom je toch in een gigantische gebedsruimte. Een groot Boeddhabeeld en bloemen en fruit voor het offeren. Wij waren nog nooit in een pagode geweest en vonden het een ervaring die we niet gemist willen hebben. We krijgen een leuk bericht uit Woerkum dat er op een schip in de haven een klein buurmeisje is geboren. Het duurt nog even voor we kunnen kennis maken met de kleine dame.

Het wordt bloedje heet en daarom varen we naar een schaduwplekje. Dit deel van de Seine is een luxe omgeving. Het lijkt een beetje op de Vecht. De rijken vluchtten vroeger uit de warme stad en bouwden mooie buitenhuizen langs de rivier.

Maandag komen we bij Melun. Deze stad heeft net als Parijs een eiland in de Seine waar de stad gesticht is. Er was een kasteel en ook een kerk; de Notre Dame. Buiten de stad ligt een kasteel, Chateau de Vaux-le-Vicomte een klein Versailles ook weer net als bij Parijs. Melun is eigenlijk een klein Parijs.

Wij krijgen bezoek van een bootje van de brandweer en ze vragen of ze met de duikers onder het schip mogen oefenen. Frans wil ze er wel een flesje Brasso bijgeven om de schroef te poetsen, haha.

Op de andere punt van het eiland dan waar wij liggen staat een grote gevangenis. Ons avondwandelingetje loopt hierlangs en we zien veel salamanders die zich warmen aan de hete muren. Eentje is zelfs wel twintig centimeter groot, maar te verlegen om op de foto te gaan. Opeens geef ik een kreet. Ik denk dat ik ergens ingetrapt ben. Als ik mijn sandaal uittrek blijkt er een bij of wesp in te zitten die tussen mijn tenen heeft gestoken. Prettig is anders.

Hier in Melun hebben we voor de eerste keer deze reis walstroom. Dat is fijn, want dan kunnen de accu’s goed vol laden. Het leven aan boord betekent vaak je aanpassen. Zo moet de generator iedere ochtend en iedere avond een tijdje spanning draaien. In deze tijd moet er dan bijvoorbeeld stof gezogen worden, de vaatwasser draaien, de wasmachine, eten koken en de dekwaspomp werken. De boodschappen doe je als er een winkel op loop,- of fietsafstand is. Het fijnste moment is denk ik wel het ontbijt ‘s ochtends op het terras als het nog een prima temperatuurtje is.

Ook zijn we zuinig met ons drinkwater en zo gebruiken we ons pomptoilet achter in de oude woning, zodat we geen drinkwater verspillen met doorspoelen.

Ondertussen varen we verder en komen bij de sluis Bois-le Roi en hier zien we dat er een nieuwe sluiskolk gemaakt wordt.

We maken vast bij een heel leuk dorpje: Samois-sur-Seine en besluiten een stukje het bos in te lopen. Bos is er hier overal en groot!! We komen bij een uitkijktoren waar we voor de veiligheid niet helemaal naar boven mogen. Toch een mooi uitzicht. Op de kaart zie ik dat er nog een toren is en die kunnen we meenemen op ons tochtje naar Chateau Fontainebleau. Jaja, we gaan bij Nappie op bezoek (nou ja als hij nog zou leven dan). Wat een glitter en glamour zeg, over de top. Je kan begrijpen dat het hongerige volk in opstand kwam. Ontzettend groot is het.

Op de terugweg fietsen we naar de andere uitkijktoren. Dat is weer een forse klim. Bij ons in Woerkum moet je om van de haven af te komen een paar meter tegen de dijk op fietsen en klaar. Hier duurt zo’n klim duidelijk langer en dat zijn onze klimspiertjes niet gewend en die protesteren ietsjes. We blijken 130 meter geklommen te hebben.  Om van deze toren weer aan boord te komen vinden we een route door het bos en ja hoor de fietspaden zijn er een klein stukje en dan zijn er de bekende Frans en Mieke paadjes. Dertig centimeter breed ongeveer en hobbel de bobbel. Ik raak twee keer in een gat en een keer naast het pad. We zijn veilig bij de Talisman teruggekomen en maken los om later weer vast te maken bij Saint Mammès.