Dansen met de grens.

Gepubliceerd op 1 juli 2022 om 22:40

We gaan naar Harelbeke nadat Frans een interview heeft gegeven voor een project in regio Rotterdam. Het gaat over mensen die binding hebben met de Nieuwe Waterweg. In de middag nog online werken, maar met de avond kunnen we naar het beiaardconcert. We gaan op tijd weg, want de vorige keer dat we hier waren hebben we het begin gemist, omdat we de locatie (in een binnentuin) niet konden vinden. (weet je nog Audrey, haha) we komen over de brug bij een hellingbaan voor rolstoelen en daar zien we een oud mannetje tobben met zijn scootmobiel. Dit apparaat zit klem in de bocht van 180 graden. Welke ontwerper bedenkt iets zonder het uit te proberen. Natuurlijk helpen wij de man uit de problemen en gelukkig komen we nog op tijd aanlopen en dan… gaat de telefoon. Inbraakalarm. Terug naar boord dan maar weer en dan blijkt het loos alarm te zijn gelukkig. Weer richting concert en we schuiven een klein beetje te laat aan. Het voordeel is dat je buiten bent en het niet zo opvalt. Sprankelende muziek met o.a. de vijfde van Beethoven en Schubert een heerlijk zonnetje, een mooie avond.

De volgende ochtend zitten we op ons terras lekker te ontbijten als ik opeens voor ons een zwarte wolk zie. Brand, de lucht wordt gevuld met allerlei sirenes, brandweer, politie en ziekenwagen. Het blijkt een speedboot te zijn aan de andere kant van de sluis. Niet voor iedereen begint de dag goed. Als we er later voorbij varen ligt het water vol met zwarte brokken en benzine. Een kraan takelt de boot uit de rivier

We maken vast bij Menen en zien op internet dat er een museum en kazematten zijn die beide open zijn na de lunch. Je voelt hem al aankomen: ken je die grap van Frans en Mieke die cultureel gaan doen? Haha, ze gaan niet, want alles is gesloten.

Donderdag is een natte dag, maar daar laten we ons niet door tegenhouden. Wervik is onze bestemming , we zijn hier in de tabakstreek én er is een tabakmuseum en een oliemolen en geloof het of niet, ze zijn open. Er wordt nog steeds gewerkt aan de oevers en het vergroten van sluizen etc. om grotere schepen te kunnen laten passeren. De plaatsjes krijgen een promenade en er is veel nieuwbouw . Na het avondeten nog een wandeling die nogal nat afloopt, haha.

Vanmorgen eerst naar de markt in Wervik. Frans gaat online weer een nieuw vaarvignet kopen. Dit keer voor Frankrijk. Ja hoor eindelijk na zes jaar gaan we Frankrijk weer in.  Met wandelen hebben we de grens al overgestoken en eigenlijk met varen ook, want we dansen met de grens. Als we middenin de rivier varen is stuurboord in België en bakboord in Frankrijk. Gaan we een bocht door dan is de kop in België en de kont in Frankrijk of andersom. Nog even een kop koffie en los maar. Bij Quesnoy sur Deule vinden we een plekje. Twaalf jaar geleden op 14 juli, Juliet, stonden we met de burgemeester op het balkon van het stadhuis snoepjes te gooien naar de kinderen. Vandaag een fikse wandeling en nu een stukje schrijven.