IJsselmeer, Ketelmeer en Zwartemeer

Gepubliceerd op 22 augustus 2021 om 21:52

Bij Lemmer hebben we op de spudpalen gelegen in het kanaal naast de sluis. Alles kwam voorbij, dus dat leverde leuke plaatjes op tijdens een drankje op ons terras. We kunnen er niet af en dat geeft rust. De boeken die Anouk me leende zijn uit. Ze waren spannend Anouk. De volgende morgen gaat het jolletje het water in om boodschappen te doen. Stil met het elektromotortje eraan drijven we naar het centrum. Onder twee heel lage bruggen door, plat op de bodem van de jol komen we op plaats van bestemming. Wat een gezellig plaatsje. Vorig jaar kwamen we hier midden op de dag voorbij. De terrassen zaten vol en de jachtjes kriejoelden om ons heen door het smalle water bij het sluisje. Nu is het vroeg in de ochtend, maar de terrassen worden klaargemaakt en veel leuke winkels openen hun deuren. Ik ga alleen bij de Lidl naar binnen en Frans blijft bij het jolletje. Als ik met mijn boodschappen terugkomt heeft hij prachtige ansichtkaarten in een gezellig winkeltje gekocht.

Terug weer onder de bruggen door (dat bespaart ons toch maar 14 euro bruggeld en het is nog gymnastiek ook). Aan boord vlot de jol aan dek, mast plat en nog precies op tijd om met de volgende schutting van de grote sluis mee te gaan. Een drukte van belang met jachten, een containerschip en wij. De sluiswachter moet wel weer roepen dat er aangesloten moet worden. Wat is dat toch dat veel jachten standaard midden op een kade, sluismuur of steiger afmeren?

Een prachtige dag om het IJsselmeer over te steken. Het IJsselmeer kent meerdere gezichten, het kan flink tekeer gaan met harde wind. Een aantal jaren geleden verspeelden we bijna onze bijboot. Van  sluis Lelystad mochten we niet blijven liggen terwijl het heel hard waaide. We hadden toen nog een schottelvlet en geen davit om hem eruit te halen. Met ieder golfje kwam er een beetje water in en dat wordt natuurlijk langzaamaan heel wat. Soms is het een stralende dag met helder weer en dan zie je veel en ver. Vandaag is het praktisch windstil en een beetje mistig. Later komt de zon nog even langs. We varen langs windmolens en Urk en komen onder de Ketelbrug door op het Ketelmeer waar we bij het IJsseloog op de spudpaaltjes gaan liggen. We wanen ons in de lagune van een buitenlandse rivier, de Amazone ofzo. Leve de fantasie, maar mooi en rustig is het wel.

Er is heel veel regen en onweer verwacht, maar vanochtend bij het ontwaken scheen de zon en heeft het vannacht maar een beetje geregend. Op de radio horen we andere berichten, in onze nabijheid zelfs 90 mm regen in een uur. Ook vandaag varen we steeds net daar waar het niet regent. Deze mazzel hebben we bijna de hele reis al.  Je hoort ons dan ook niet klagen. Er is plek op een kade van Genemuiden en daarom maken we hier vast. Frans heeft gelijk een praatje met een man die het schip van vroeger kent en toen ook op een steilsteven voer. Altijd leuk zulke contacten. Na de thee een wandeling door dit stadje bekend van tapijten van biezenmatten en kokosmatten. Bij de haven hangen strengen kokos te drogen. Vroeger is er een grote brand geweest dat bijna het hele stadje verwoeste. Sindsdien mogen de hooibergen alleen buiten de stad gebouwd worden en is er een rookverbod op de openbare weg bij die hooibergen.

We laten het ruime water achter ons en gaan Zwarte Water op richting Zwolle. Frans zijn broer en zijn vrouw zijn met hun vlet ook onderweg naar Zwolle en komen de IJssel af. Ik ben benieuwd waar we elkaar tegen komen. Wie weet in Zwolle waar we familie hebben.