Zoet en Zout.

Gepubliceerd op 31 juli 2021 om 21:11

Om te beginnen willen wij iedereen die van die leuke sympathieke reacties geeft op ons blog heel hartelijk bedanken. Wij vinden het leuk om jullie mee te nemen op onze reis en zo een beetje te laten ervaren hoe onze manier van leven is.

Woensdag zijn we naar Dokkum gevaren. Krap varen langs de vesting en heel veel jachtjes. Op het moment dat we door een brug gaan varen en ik mijn schoonzus aan de telefoon heb wordt het hectisch, ik leg de telefoon in het gangboord om 5 euro in een klompje te doen voor het bruggengeld. De jachtjes flitsen overal langs ons heen, lief kleinzoontje gooit zijn waterfles over de fotocamera, maar Frans vaart soepel door de brug, de camera is gelukkig niet erg nat geworden en schoonzus wordt in de telefoon uit het gangboord gehaald. Wie durft te zeggen dat varen saai is?? Haha. Als we vastgemaakt hebben gaan we naar het stadje wandelen en een ijsje kopen. Ook vinden we de ijsfontein, wat een bijzonder kunstwerk is dat. onder invloed van wind, regen en zon wordt er ijs afgezet op de koperen fontein. Voor de kinderen bijna net zo leuk als een pretpark. Ze kunnen de kou voelen, handafdrukjes maken etc.

Donderdag komt Elske met Anne om Niels en Lasse op te halen en zij heeft ons oudste kleinkind meegenomen die nu komt logeren. Eerst nog een middagje met elkaar en pas na het slapen en het ontbijt vertrekken Elske en de kinderen.

Vrijdag varen we dan met z’n drietjes naar het Lauwersmeer waar onze zak lijnzaad wordt overgeladen op het schip Terra Nova. Zoals ik al eerder verteld heb is de zak een initiatief van de Noorderschippers. Door Corona kan de erfgoed manifestatie in Winschoten voor de tweede keer niet doorgaan. Hiervoor in plaats is de reis van de zak Lijnzaad bedacht. Door het hele land is hij van schip naar schip overgeladen om dan nu met ons de eindbestemming te bereiken.

Een groepje enthousiaste mensen van de vereniging hebben een klein samenkomen georganiseerd op het Lauwersmeer. Coronaproof en met respect voor elkaar en de regels. Zonder publiek met allemaal op anker of spudpalen liggen. Heel jammer en erg sneu voor de organisatie ia dat het weer na Corona roet in het eten gooit. Er zijn leuke activiteiten bedacht, zoals bijbootjespolo, zeilen met een praam, bezoek aan museum of werf en een wandeling met de boswachter. Opening en borrel met de bijbootjes etc. helaas is er veel door de harde wind niet doorgegaan of verregent. De zak is in de regen overgeladen en iedereen moest door de regen met zijn bootje het afhaaleten ophalen. MAAR…Jelte heeft voor de eerste keer met ons in het jolletje gezeild en dat vond hij heel leuk. Vandaag zijn we op excursie naar de Next Generation Shipyards werf gegaan. Heel interessant en goed laten zien door een gepassioneerde eigenaar. Mooi bedrijf!

Ach ja nog een leuke anekdote. Tijdens de opening van ons gezamenlijke weekeind hier hebben de schippers hun scheepstoeters laten horen. Een nichtje van ons blijkt op een camping hier aan de wal te zitten en wist niet wat er aan de hand was. Ze appten naar Frans (de hulplijn) en hoorden dus van ons feestje en dat wij vlakbij zijn. Maandag spreken we samen af. Alweer een gezellige familieontmoeting in het verschiet.

Als het weer ons goed gezind is gaat er morgen gezeild worden en hebben we Jelte opgegeven om te suppen. Dat gaat lachen worden schat ik zo in.