De laatste week.

Gepubliceerd op 13 september 2020 om 18:08

We willen graag de natuur in , de omgeving bij Nijmegen is zo mooi. We vinden een plekje in een klein passantenhaventje bij Mook. We moesten er wel even de verkeerde kant voor op, maar dat geeft niet. Het plaatsje Mook is niet bijzonder, maar het achterland is gewoon fantastisch. 16 kilometer lopen we in afwisseling van heide, bos akkerland of water. Heuveltje op en af, dat is goed voor de spiertjes. Teug in het dorp komen we langs een viskraampje en dan kunnen we het niet laten om gerookte zalm en gerookte makreel te kopen.

De volgende dag de steven weer gewend en stroomafwaarts naar Grave. Voor de sluis aan de kant van het plaatsje is een passantensteiger, waar we al vaker hebben gelegen. Het steiger heeft kikkers om vast te maken en die zijn niet zo stevig. Nou de palen dan maar zeg ik, we hebben ze niet voor niets. Jammer maar ze raken de grond niet, het is te diep. Dan maar op de ouderwetse manier een strop om de palen van het steiger en een steekeindje op de kikkers. Die doen niets, maar dat is gemakkelijk als we weggaan. Ook hier wandelen we weer een eind en vrijdag gaan we naar de markt en de bakker. Ik ben jarig en daar hoort een gebakje en een bos bloemen bij. We eindigen de dag in een zandgat bij Empel. Heerlijk rustig is het hier. Vanochtend ging de dag prachtig beginnen met een mooie zonsopkomst en vanavond eindigt hij ook weer met een mooie zonsondergang. Iedereen die gebeld, gemaild of via Facebook heeft gefeliciteerd , bedankt erg leuk.

Toch willen we nog steeds niet naar huis en zaterdag gaan de paaltjes omlaag in de oude rivierarm bij Nederhemert. Het is monumentendag en afgelopen winter hebben we met een gids een wandeling gemaakt en die vertelde dat het kerkje van Nederhemert zuid op monumentendag open is en ook het kasteel. Het wordt een hele stellage die Frans moet creëren om van boord te komen, maar dan kunnen we vertrekken. Helaas blijkt het kerkje en het kasteel gesloten ivm de corona. Toch een mooie wandeling gehad en bij terugkomst moest ik het water in. In de tussentijd was de vloed gekomen en konden we niet droog de loopplank op. Gelukkig was alles vastgebonden en niet weggedreven. Pijpen afgeritst en schoenen uit. Frans zijn laarzen gepakt en het was voor elkaar.

Vandaag dan het laatste stukje. Het is druk met speedbootjes etc. we komen door de sluis van Andel ook de buurtjes tegen die lekker aan het zeilen zijn. In de haven worden we door de andere buurtjes welkom geheten. Biertje erbij en even bijpraten. De post snel doorlopen en straks gaan we ter afsluiting naar het pop up restaurant van Patrick in het Arsenaal. Duizend bommen en granaten.

Het enige probleem dat we deze reis hebben gehad was de deur van de koelkast die niet meer dicht wilde. Het scharnier is kapot, maar handige Frans heeft het met een noodvoorziening kunnen maken. Binnenkort maar definitief repareren. De reis is over en heel leuk geweest. Nederland blijft een mooi landje. In de haven bij ons moet er aan de steigers gewerkt worden, dus wie weet gaan we nog een leuk klein tochtje maken binnenkort.